17 مورد از شایع ترین انواع بیماری دهان

17 مورد از شایع ترین انواع بیماری دهان

با توجه به اهمیت اطلاع از انواع بیماری دهان، در این مقاله قصد داریم شما را با 17 مورد از رایج ترین بیماری های دهان آشنا کنیم. بنابراین، اگر نگران ابتلا به این بیماری ها هستید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

1) تبخال

تبخال با نام تاول های تب دار نیز شناخته می شوند. تبخال ناشی از تب یا سرماخوردگی نیست؛ اما این دو عامل می توانند باعث بروز تبخال ها شوند. ویروسی که باعث تبخال می شود، معمولا از طریق بوسه، ظروف مشترک و یا تماس های نزدیک انتقال پیدا خواهد کرد. کرم ها و پمادهای بدون نسخه می توانند باعث تسریع در بهبود تبخال و رفع ناراحتی شوند؛ اما در صورت بروز تبخال به صورت مکرر، باید به پزشک مراجعه شود.

تبخال چیست و چرا ایجاد می شود؟

تبخال چیست و چرا ایجاد می شود؟

2) برفک

برفک دهان توسط مخمر کاندیدا candida ایجاد می شود. برفک بیشتر در افراد مسن و نوزادان شایع است؛ اما ضعف سیستم ایمنی، مصرف آنتی بیوتیک ها، دیابت و مصرف برخی از داروها مثل کورتیکواستروئیدهای استنشاقی، می توانند باعث افزایش احتمال برفک در دهان شوند. معمولا حذف برفک از دهان، می تواند باعث ایجاد درد نیز شود. به همین خاطر، بهتر است که برای تشخیص قطعی این بیماری، به پزشک مراجعه کنید.

برفک شایع ترین بیماری دهان

شایع ترین انواع بیماری دهان

3) زبان مودار سیاه

زمانی که یک سری برجستگی ها روی زبان شما ایجاد شوند، باکتری ها در دهان شما به دام می افتند و زبان به شکل مودار و سیاه به نظر خواهد رسد. این مورد از بیماری دهان بدون درد است و می تواند در اثر مصرف آنتی بیوتیک ها، بهداشت نامناسب دهان، نوشیدن چای و قهوه زیاد، سیگار کشیدن و یا ترشح بزاق ناکافی در دهان ایجاد شود. درمان این بیماری دهان با کمک مسواک زدن زبان و یا استفاده از داروهای مختلف امکان پذیر است.

4) آفت دهان

آفت دهانی از جمله تاول های کوچک و دردناکی هستند که علل پیدایش آن ها مشخص نیست. حساسیت مفرط، عفونت، هورمون ها، عدم دریافت کافی برخی از ویتامین ها و استرس ها می توانند باعث تحریک رشد آفت دهانی شوند. آفت دهانی می تواند روی زبان، گونه و یا لثه ایجاد شود و معمولا پس از گذشت یک تا دو هفته از بین خواهد رفت. روش های درمانی آفت های دهانی شدید شامل استفاده از کرم های بی حس کننده، داروهای تجویزی و لیزرهای دندانی می باشند.

بیشتر بخوانید  سفید کردن دندان و انواع سفیدکننده ها

آشنایی با علت بوجود آمدن آفت دهان

آشنایی با علت بوجود آمدن آفت دهان

5) لکوپلاکیا

لکوپلاکیا یکی از انواع بیماری دهان است که در پاسخ به یک عامل تحریک کننده مانند دندان های زبر، دندان مصنوعی نامناسب، سیگار و تنباکو و … می باشد. این بیماری دهان بیشتر با لکه های سفید یا پلاک مانند در دهان ایجاد می شود و بدون درد است. لکوپلاکیا می تواند یک بیماری پیش سرطانی باشد. همچنین، در صورت بروز لکه های مداوم و سایر تغییرات در دهان، حتما باید پزشک با دقت این لکه ها را ارزیابی کند.

6) لیکن پلان

این بیماری، جزء بیماری های نادر است که با لکه های توری شکل، سفید و یا برجستگی های براق قرمز در داخل گونه ها یا زبان دیده می شود. دلیل پیدایش لیکن پلان مشخص نیست و خوشبختانه مدل خفیف آن نیز نیاز به درمان ندارد. اگر لیکن پلان باعث درد یا زخم شود، می توان از داروهای خوراکی و موضعی استفاده کرد. در صورتی که این بیماری مزمن باشد، احتمال تشدید خطر ابتلا به سرطان دهان افزایش پیدا می کند. این بیماری می تواند پوست سر، پوست بدن، ناخن ها و اندام تناسلی را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

لیکن پلان

لیکن پلان

7) زبان جغرافیایی

این بیماری زمانی اتفاق می افتد که بخشی از زبان برآمدگی خود را از دست می دهد و یک سری نقاط برجسته و فرورفته در زبان ایجاد می شوند که شبیه نقشه جغرافیا می باشند. لکه های این بیماری دهانی می توانند الگو و شکل خودشان را در عرض چند دقیقه تغییر دهند. این بیماری بی ضرر است و خود به خود از بین می رود و در اکثر موارد نیازی به درمان ندارد. با این حال در صورت بروز درد، می توان از مسکن های بدون نسخه یا داروهای ضد التهاب استفاده کرد.

زبان جغرافیایی

بیماری زبان جغرافیایی چیست؟

8) سرطان دهان

سرطان دهان یک بیماری دهانی است که خود با بی حسی غیر قابل توضیح در صورت، دهان و گردن، مشکل در جویدن و صحبت کردن و یا زخم های دهانی نشان می دهد. مصرف الکل و تنباکوی بدون دود، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان و کشیدن سیگار می توانند از جمله علت های ابتلا به این بیماری باشند. سرطان دهان همچنین با ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV مرتبط است. نباید اجازه دهید تا ترس شما را از مراجعه به دکتر بازدارد. سرطان دهانی که زود تشخیص داده شود قابل درمان خواهد بود.

بیشتر بخوانید  علت های درد دندان بعد از کشیدن و مراقبت های بعد از کشیدن

9) TMJ

تی ام جی که با سندرم مفصل گیج گاهی نیز شناخته می شود، می تواند باعث گسترش دندان درد به گوش، فک، صورت، یا گردن شود. فشردن دهان، دندان قروچه و آسیب هایی از این قبیل می توانند باعث بروز این سندرم شوند. از جمله علائم این سندرم می توان به موارد زیر اشاره کرد. درمان این بیماری دهان نیز شامل استراحت، گرمای مرطوب، محافظت از دهان، مصرف دارو و یا جراحی است.

  • درد
  • سردرد
  • سرگیجه
  • حتی مشکل در بلع

درباره بیماری تی ام جی 

درباره بیماری تی ام جی

10) دندان های لب پر شده

ترک و شکستگی در دندان های شما می تواند در اثر خوردن یخ، آب نبات های سفت، ساییدن و فشردن دندان ها، قرار گرفتن دندان ها در معرض گرما و سرما رخ بدهد. ترک های ریز روی دندان ها آزاردهنده نیستند؛ ولی اگر تشدید شوند می توانند باعث ایجاد درد و آسیب دائمی در دندان های شما شوند. دندانپزشک شما می تواند با روش هایی مانند باندینگ دندان، کانتورینگ دندان، روکش‌های چینی و روکش‌هایی این بیماری دهانی را برطرف کند.

11) تاتو آمالگام

آیا تا به حال پس از انجام ترمیم دندان، متوجه یک «لکه آبی» کوچک در لثه دهان خود شده اید؟ این بیماری دهان آمالگام تاتو شناخته می شود. زمانی این بیماری دهان اتفاق می افتد که یک بخش از آمالگام در لثه شما قرار گرفته باشد. نقره موجود در این ماده پر کننده وارد بافت نرم دهان شما می شود و یک خال کوچک در لثه شما ایجاد می شود. تاتو آمالگام هیچ ضرری ندارد، ولی اگر رشد کند و تغییر رنگ داد، احتمالا شما با یک بیماری دهان دیگری مواجه هستید.

12) بیماری لثه

بیماری لثه یا پریودنتال زمانی ایجاد می شود که باکتری های موجود در پلاک در امتداد خط لثه جمع شوند. ژنژیویت اولین مرحله بیماری لثه است که علائم آن شامل قرمزی، لثه ورم کرده و خونریزی لثه است. رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند به پیشگیری از بیماری لثه کمک کند. سیگار کشیدن، رژیم غذایی نامناسب و استرس می توانند باعث تشدید علائم این بیماری شوند.

بیشتر بخوانید  چطور خونریزی کشیدن دندان را متوقف کنیم؟

13) پریودنتیت

مرحله بعد از بیماری لثه پریودنتیت یا عفونت لثه است افزایش التهاب در این بیماری دهان، باعث فرو رفتن لثه ها می شود و حفره هایی بین دندان ها و لثه ها ایجاد می شوند. این حفره ها می توانند جرم، پلاک و بقایای مواد غذایی را در خود ذخیره کنند که این موضوع در نهایت منجر به عفونت و آبسه می شود. بیماری پیشرفته لثه به استخوان نگهدارنده دندان و فک آسیب می رساند. پریودنتیت یکی از دلایل اصلی از دست دادن دندان در بزرگسالان است که حتما باید برای جلوگیری از این اتفاق برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

14) سوختگی آسپرین

آیا تا به حال از آسپرین در گونه یا نزدیک دندان دردناک استفاده کرده اید؟ اگرچه ممکن است امیدوار باشید که با این کار درد دندان خودتان را کاهش دهید؛ اما اسید موجود در آسپرین، ضایعه سفید و خشنی را در شما می سوزاند. درمان سوختگی آسپرین معمولا در حدود 2 هفته انجام می شود. بهتر است برای جلوگیری از این اتفاق آسپرین را ببلعید.

سوختگی آسپرین یکی از بیماری های دهان 

سوختگی آسپرین یکی از بیماری های دهان

15) حفره، آبسه، تغییر رنگ

کشیدن نخ دندان به صورت منظم، مسواک زدن و شستشوی روزانه دهان و مراجعه به دندانپزشک برای معاینات منظم دندان از مشکلاتی مانند درای ساکت، آبسه و زرد شدن دندان جلوگیری می کند. عفونت های دندانی می توانند به صورت، جمجمه و حتی جریان خون شما وارد شوند. پس اگر درد دندان، تب و گوش درد دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

16) بوی بد دهان

اگرچه بوی بد دهان را نمی توان جزء انواع بیماری دهان شناخت، اما اگر دندان های مسواک نشده داشته باشید، اجازه می دهید که باکتری ها در دهانتان رشد کنند و باعث ایجاد بوی بد شوند. بوی بد مداوم یا طعم بد در دهان، می تواند ناشی از تنفس مداوم از طریق دهان، خشکی دهان، پوسیدگی دندان ها و یا نشانه ای از بیماری لثه و دیابت باشد. با مسواک زدن دندان ها و زبان، کشیدن نخ دندان و شستشوی روزانه دهان با دهانشویه ضد عفونی کننده، نوشیدن آب و پرهیز از غذاهای مضر، می توانید با بوی بد دهان مبارزه کنید. در صورتی که بوی بد دهان شما هنوز ادامه دار است، به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

Originally posted 2023-03-10 09:08:25.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

جدیدترین مطالب

عضویت در خبرنامه

بیش از ۳۰ درصد افراد به دلیل احساس اضطراب و نگرانی از دندانپزشکی، درمان دندان‌های خود را به تعویق می‌اندازند. ترس و اجتناب از مراجعه به دندانپزشکی وضعیت دندان آسیب دیده را وخیم‌تر می‌کند، اما جای ه...
کاشت ایمپلنت دندان جانشینی موثر برای دندان‌های از دست رفته و بهبود ظاهر افراد است. پیش از ایمپلنت، پزشک معالج می‌بایست سوابق پزشکی بیمار را به دقت بررسی کند. برخی از بیماری‌های زمینه‌ای می‌توانند د...
یکی از شایع ترین انواع سرطان در سراسر دنیا، سرطان دهان می باشد. این سرطان بیشتر در افراد بالای 60 سال رخ می دهد و اولین ناحیه ای را که تحت تاثیر قرار می دهد، لب ها، اولین قسمت های زبان، سقف دهان و ...
هدف اولیه در ویزیت و ملاقات جلسه اول در دندانپزشکی اطفال برقراری یک رابطه عاطفی و دوستی بدون ترس با کودک به منظور معاینه و چکاپ در دندانپزشکی اطفال است تا حس اعمال درد و ترس در قدم اول برای کودک بر...
سفید کردن دندان با استفاده از مواد بلیچینگ، یکی از روش های شایع در دندانپزشکی زیبایی است. که سریع، غیر تهاجمی (بدون کوچکترین آسیب)، مقرون به صرفه برای بهبود و جذاب شدن ظاهر لبخند شما است. بلیچینگ د...
دهان ما برای باز و بسته شدن ساخته شده است، حتی نوزادان هم از لحظه تولد این مفهوم را درک می‌کنند. بنابراین، احساس درد در ناحیه فک و ناتوانی در باز کردن دهان می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. گاهی اوقا...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *