درمان ریشه دندان

فهرست مطالب

درمان ریشه، عصب کشی یا روت کانال تراپی روشی است که برای از بین بردن بافت پالپ عفونی از قسمت داخلی یا همان کانال های دندان استفاده می شود. کانال های دندان خالی و تمیز شده و دیواره های ریشه ها با فایل های انعطاف پذیر مخصوص نیکل تیتانیوم پاکسازی می شوند.

با استفاده از درمان ریشه به طور متوسط ۱۷ میلیون دندان را در هر سال ترمیم و نگهداری می کند. بنابراین حفظ و نگهداری دندان با این روش و از بین بردن درد، بهتر از خارج کردن و کشیدن دندان است.

سه جزء اصلی دندان:

• مینا، که همان پوسته محافظ می باشد
  • عاج، یک لایه میانی نرم تر و حساس است
  • و به لایه داخلی بافت نرم دندان، پالپ گفته می شود

پالپ بخش داخلی از دندان است که از بافت عصبی، بافت لنفاوی و رگ های خونی تشکیل می شود. اگر به هر علتی به پالپ دندان آسیب وارد شود. ( مثلا: قرار گرفتن در معرض باکتری های دهانی از طریق پیشرفت پوسیدگی، وارد شدن شکستگی دندان به پالپ یا وارد شدن ضربات شدید به صورت ) به پالپ دندان آسیب غیر قابل بازگشت وارد می شود در نتیجه دندان شروع به مردن می کند. اغلب درمان ریشه برای جلوگیری از بروز عفونت و جلوگیری از کشیدن دندان لازم می شود.

درمان کانال ریشه یا عصب کشی شامل: ضد عفونی کردن کانال دندان و از بین بردن همه بافت عصبی، بافت لنفاوی، بافت خونی، باکتری و عفونت از کانال های دندان است. زمانی که کانال های آسیب دیده یا تحت تاثیر قرار گرفته ی دندان، به اندازه ی کافی تمیز شوند و شکل بگیرند، آنها را با موادی مخصوص پر می کنند که از بروز مجدد درد و عفونت جلوگیری شود.

علائم نشان دهنده عفونت دندان
:

برخی از علائم نشان دهنده درگیری بافت پالپ و عصب دندان شامل موارد زیر است و به همین دلیل ممکن است به درمان ریشه نیاز داشته باشید.

• درد شدید
  • تغییر رنگ دندان
  • ورم و آبسه در اطراف بافت لثه
  • قابل مشاهده بودن علائم عفونت و پوسیدگی در عکس رادیوگرافی
  • حساسیت قابل توجه یا شدید به گرما و سرما
  • عدم توانایی در گاز گرفتن

در چنین شرایطی، دندانپزشکان معمولا درمان ریشه را برای نجات دندان آسیب دیده و حفظ عملکرد دندان توصیه می کنند.

علل دردناک بودن درد دندان
:

بافت عصبی، خون و بافت لنفاوی در کانال ریشه قرار دارند. پالپ در داخل کانال ها دندان جای گرفته است.

دندان به دلایل مختلفی ممکن است متورم یا عفونی شود، از جمله: پوسیدگی شدید دندان، ترک یا خرد شدن دندان یا وارد شدن آسیب به دندان.

از طرف دیگر، عدم ترمیم مانند: عدم پر شدن دندان و تاج دندان می تواند موجب تقویت نفوذ باکتری ها به درون پالپ دندان شود. در نهایت پس از آلوده شدن، پالپ دندان شروع به مردن می کند و پاسخ های التهابی بدن، تنظیم آن را به دست می گیرند. این عفونت و التهاب می توانند موجب درد قابل توجهی شوند که ما آن را به صورت دندان درد حس می کنیم.

زمانی که کشیدن دندان تنها راه حل باشد، برای حفظ کارایی ممکن است ایمپلنت یا یک بریج دندانی جایگزین آن شود. در نتیجه:

• عمل گاز زدن و خوردن مناسب، حفظ می شود.
  • از جابجایی دندان های اطراف جلوگیری می گردد.

از طرفی، یک عفونت شدید می تواند بسیار خطرناک باشد، بنابراین یک دندانپزشک با ارزیابی حرفه ای خود می تواند متوجه علت درد شود. در صورتی که عفونت فراتر از فک صورت برود (تا سر و گردن گسترش پیدا کند)، ممکن است به درمان بیشتری نیاز باشد، از جمله: بستری شدن در بیمارستان.

درمان ریشه دندان چگونه انجام می شود؟

در زمان اولین مراجعه ی دندانپزشکی، ممکن است چند روز قبل از انجام عمل درمان ریشه، درمان آنتی بیوتیکی تجویز شود. در ابتدای کار، دندانپزشک دندان مورد نظر را با استفاده از یک مانع یا جدار لاستیکی جدا می کند و آن را به اندازه کافی بی حس می کند تا در حین انجام عمل، از درد جلوگیری شود.

گام بعدی این است که برای دسترسی به محفظه پالپ و کانال های مربوط به دندان از یک فرز استفاده شود. سپس با استفاده از فایل های انعطاف پذیر از جنس نیکل تیتانیوم، دندانپزشک به طرز ظریفی طول کانال ها و نوک ریشه را کاملا تمیز می کند تا تمام عفونت و بافت ها موجود، از بین بروند.

این فرآیند با دقت زیادی انجام می شود تا کم ترین آسیب به اطراف لیگامان (رباط) و استخوان وارد شود. بنابراین، دندانپزشک ممکن است از ابزارهای مکملی برای اندازه گیری طول ریشه یا برطرف کردن کامل عفونت استفاده کند. این ابزارها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

• اشعه X دیجیتالی، برای مرحله ی تمیز کردن
  • اپکس لوکیتور، به عنوان كاوشگر الكتریكی برای یافتن نوك ریشه
  • میكروسكوپ، برای ایجاد بزرگنمایی ۳۲ برابر

سپس دندانپزشک، دندان را ضد عفونی و پر می کند. البته برخی از دندانپزشکان و اندودنتیست ها (دندانپزشک متخصص درمان ریشه) از یک وسیله خاصی برای پر کردن کانال با موادی به نام گوتا پرچا استفاده می کنند. ( گوتا پرچا: یک ماده ی طبیعی، سازگار با بافت زنده و ضد باکتری است که حدودا به مدت ۱۵ دقیقه درون ناحیه ی توخالی گسترش پیدا می کند و آن را می بندد.)

سایر دندانپزشکان و اندودنتیست ها ممکن است از فرایند پیوند یا اتصال، برای درزگیری دندان با مواد رزین استفاده کنند. سپس دندانپزشک سوراخ یا شکاف دستیابی کانال را به طور موقتی یا دائمی پر می کند. در برخی مواقع، این پر کردن موقتی سوراخ، برای دسترسی به کانال های ریشه است تا زمانی که بهبودی فراهم شود.

زمانی که دندان به درستی ترمیم شود و فرض بر این باشد که عمل درمان ریشه موفقیت آمیز بوده است، ترمیم دائمی ( مانند: پر کردن دندان، تاج) انجام می شود. در مدت زمان تکمیل پروسه درمان، ممکن است برای جلوگیری از درد و ناراحتی ناشی از این روش، ممکن است مصرف دارویی نیز تجویز شود.

تجهیزات مورد استفاده درمان ریشه تخصصی
تجهیزات مورد استفاده در درمان ریشه تخصصی

مزیت های درمان امروزی
:

با گسترش پیشرفت ها در زمینه ی ابزارها و انواع تجهیزات دندانپزشکی می توان انتظار درمان هایی با کیفیت بالاتری را داشت.

به عنوان مثال:

• میکروسکوپ: متخصصان اندودنتیست و دندانپزشکان گذشته، برای پیدا کردن کانال های ریزی که در بافت پالپ قرار دارند، مجبور بودند مسیرشان را از طریق آناتومی دندان احساس کنند اما امروزه استفاده از میکروسکوپ، به دندانپزشکان این امکان را می دهند که به راحتی بتوانند به سمت پیچیده ترین آناتومی ها حرکت کنند.
  • نیدل اولتراسونیک: در گذشته، حذف فایل های شکسته از ریشه بسیار سخت بود و در بعضی مواقع موجب از بین رفتن دندان می شد اما امروزه ممکن است از یک سوزن اولتراسونیک برای ارسال لرزش در کانال به یک فایل شکسته برای از بین بردن آن، استفاده شود.
  • لیزر مایع: اندودنتیست یا دندانپزشک ممکن است دندان را با استفاده از لیزر مایع با محلول سفید کننده، ضد عفونی کند. این فناوری در حال توسعه است و استفاده از لیزر مایع بسیار نوید بخش می باشد.

یافتن دندانپزشک مناسب:

ممکن است کانال های ریشه ای ساده توسط یک دندانپزشک عمومی یا خانوادگی انجام شود. با این وجود، اگر کانال ریشه شامل یک مجموعه آناتومی باشد که پیدا کردن، هدایت یا رسیدن به ریشه را دشوار کند، ممکن است نیاز به یک متخصص اندودنتیست باشد.

اندودنتیست ها، دندانپزشکان متخصص اند که تجربیات زیادی دارند و روی اختلالات پالپ دندان تمرکز می کنند و در درمان هایی مانند: کانال ریشه تخصص دارند. همچنین متخصص دندانپزشک، برای دندان هایی با بیش از یک کانال مانند: دندان های آسیای بزرگ، توصیه می شود.

هزینه درمان ریشه چقدر است؟

هزینه روش کانال ریشه ممکن است برحسب اینکه شما نیاز به درمان تخصصی یا عمومی داشته باشید و اینکه کدام دندانتان نیاز به درمان ریشه دارد و آن دندان شامل چند کانال می شود، متفاوت خواهد بود. هزینه دقیق درمان در جلسه مشاوره حضوری به همراه تهیه عکس رادیوگرافی دیجیتال مشخص خواهد شد.

بررسی چند مورد درمان ریشه تخصصی در کلینیک دکتر نوربخش

• عصب کشی مجدد دندان ۶ پایین:
    بیمار با آبسه و درد و تورم شدید مراجعه کرده بود. مراکز دیگر گفته بودن این دندان حتما باید خارج بشود ولی دراین موارد که عصب کشی ناقص بوده و کانال ها به خوبی تمیز و‌ پاکسازی و پر نشده بود، متخصص ریشه با ابزارهای تخصصی کانال های دندان را مجدد خالی کرده و با محلول ضدعفونی می کند و مجدد ریشه را پر می کند که درد و تورم برطرف شود.
عصب کشی تخصصی
  • عصب کشی مجدد تخصصی دندان ۶ بالا که دارای ریشه های بلند و انحنا میباشد:
    دندان هایی که ریشه های بلند و کرو داری دارند بخصوص در ناحیه خلفی بالا بهتر است عصب کشی توسط متخصص درمان ریشه انجام بشود چون امکان دارد کانالی پیدا نشود و یا عصب کشی ناموفق انجام شود و باعث کوتاه شدن عمر دندان بشود. در نتیجه متخصص درمان ریشه با درمان تخصصی بهترین درمان را برای شما انجام می دهد.

درمان ریشه تخصصی

• ما وقتی قرار است دندانی را درمان تاج مجدد انجام دهیم یا زیر روکش ببریم حتما باید از کیفیت درمان ریشه دندان زیری مطمئن باشیم. وقتی که کانال ها به خوبی پر نشده باشد یا ضعیف کار شده باشد امکان فقدان این که یک کانال اصلا کار نشده باشد وجود دارد که اصطلاحا می گویند میس کردن کانال، در نتیجه حتما به یک متخصص ریشه نیاز است که درمان ریشه مجدد انجام دهد که هزینه ای که بابت تاج دندان می شود از بین نرود و یک درمان موفق و قابل پیش بینی انجام شود.
عصب کشی تخصصی

نظرات مراجعین در زمینه

درمان ریشه دندان

سلام خانم دکتر من یکی از بیماران قدیمی شما هستم که حدود 2 سال است دندان های مرا درست کردید باور کنید من آمریکا هستم و هر کجا میرم از من سوال می کنند مجا درست کردید و همه دندان های مرا مورد تحسین قرار می دن ممنون از اینکه به من اعتماد به نقس دادید که با اعتماد بخندم.
بهاره
لمینت سرامیکی
5/5
سلام خانوم دکتر مهربون خسته نباشید ممنون بابت همه زحمتایی که برام کشیدید عاشقتونم ❤️
پریسا
لمینت سرامیکی
5/5
خانم دکتر شما بی نظیرید😊 من پیش شما کار بلیچینگ هم انجام دادم و خیلی راضی ام 😍😍 دستانتان پر توان خانوم دکتر مهربون و زیبااااااااا و دوست داشتنی ❤️
الهام
سفید کردن دندان
5/5
در زمینه درمان ریشه دندان نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید؟
دندان درد و آسیب های ریشه دندان می تواند منجر به آبسه و ورم صورت شود. متورم شدن صورت زمانی اتفاق می افتد که ریشه دندان دچار آبسه شود. آبسه اصطلاحی است که برای عفونت ریشه دندان به کار برده می شود. آ...
درد دندان یکی از آزار دهنده ترین دردهای جسمی است. دردی که طولانی و کلافه کننده است. قبل از کشف مواد بی حس کننده و روش های درمانی برای عصب کشی افراد درد طاقت فرسایی را تحمل می کردند. بعد از تحمل درد...
عصب کشی دندان در بارداری یکی از دغدغه های اصلی مادران باردار است. شاید این سوال برایتان پیش آید که چرا در دوران بارداری احتمال ابتلا به مشکلات دندانی بیشتر از قبل است؟ برای جواب به این سوال باید بگ...

12 پاسخ

1. وقتتون بخیر خانم دکتر. پسرم دیروز عصب کشی انجام داده ولی درد شدیدی داره. آیا این طبیعیه؟ آیا احتیاجی به مراجعه مجدد به پزشک هست؟

1. سلام و وقت بخیر، بله به علت انجام عصب کشی و تحریک شدن دندان ممکن است کمی درد داشته باشند که به صورت تدریجی کم میشود، اما اگر درد روند نزولی نداشت و کمتر نشد باید برای تشخیص علت درد و برطرف کردن آن به دندانپزشک مراجعه کنید.

2. روز بخیر خانم دکتر.
    با مصرف آنتی بیوتیک درد دندانم قطع شده، آیا ممکن است هنوز عفونت وجود داشته باشد؟

1. باعرض سلام و وقت بخیر، اگر قبل از درمان ریشه مصرف آنتی بیوتیک صورت گرفته باشد، حتما عفونت هنوز وجود دارد و فقط به واسطه دارو محدود شده است. برای از بین بردن عفونت درمان حتما باید به صورت قطعی انجام شود.

3. سلام خانم دکتر نوربخش، من ۶ ماه پیش عصب کشی انجام دادم. همه چیز خوب بود تا تقریبا ۲۰ روز پیش که همان دندان کیست زده است. خیلی نگران هستم. ممنون میشم راهنمائی فرمائید.

1. سلام و وقت بخیر، عکس های رادیوگرافی باید بررسی بشه تا مشکل دندان یا عصب کشی تشخیص داده بشه و نسبت به حلش اقدام کنید.

1. سلام و وقت بخیر، در صورت نداشتن آبسه یا عفونت انتهای کانال در یک جلسه درمان ریشه ی دندان به پایان می رسد و در جلسه ی دوم ترمیم (پرکردن) تاج دندان انجام می شود .

4. سلام روز خوش. یه سوالی از خدمتتون داشتم، بسته شدن کانال دندان به چه معنی است؟
    روش در مان آن چیست؟

1. باسلام وقتتون بخیر، بسته شدن کانال دندان علت ها مختلفی می تواند داشته باشد، مانند ضربه به دندان، پرکردگی عمیق قدیمی دندان و غیره، داشته باشد، در این موارد با نظر متخصص درمان ریشه درخصوص چگونه اجرای درمان تصمیم گیری می شود. باتشکر